Mijn nieuwe schoonmaakplan

Vorige week lazen jullie al dat ik bezig ben met een planner, om meer structuur aan te brengen en doelen te behalen. Een van de dingen die ik in mijn planner schrijf, is mijn nieuwe schoonmaakplanning.

Oude planning

Eigenlijk bestaat er geen oude planning. Normaal deed ik gewoon maar wat. Ik maakte schoon wat echt vies was, en meestal alleen maar als ik zin had. Wat niet zo vaak was…. Gevolg: een rommelig en nooit echt schoon huis. Duidelijk niet de beste manier om het aan te pakken dus.

Ik heb altijd weerstand gevoeld om te gaan werken met een schoonmaakrooster. Ik dacht dat het me zenuwachtig en gestresst zou maken, omdat ‘een ander’ dan zou bepalen wat en wanneer ik schoonmaak. Ook had ik altijd het excuus dat ik geen rooster kon vinden dat paste bij mijn wensen. Daarom heb ik het werken met een dergelijk rooster veel te lang uitgesteld.

Nieuwe planning

Als basis gebruik ik nu een maandschema wat ik bij juffrouw zwabber vond. Zij werk met ochtend taken, middag taken, wekelijkse taken en extra taken.

De ochtend taken zijn bijvoorbeeld de afwasmachine uitruimen, de schone was vouwen en strijken, en de woonkamer voor het oog opruimen. Voorbeelden van middagtaken zijn koken, de afwasmachine inruimen en de vuilnisbak legen.

Elke ochtend en elke middag/avond werk ik nu het lijstje af. Ik ben pas een week bezig, maar ik merk nu al wel verschil. Zo ben ik bijvoorbeeld ‘bij’ met de was. Normaal lag er altijd wel een berg schone (of vieze) was te wachten op me.

Elke dag staat er een andere kamer centraal. Op maandag is dat de woonkamer, deze wordt dan grondig aangepakt. Op dinsdag dan de slaapkamers, en zo wordt in een week het hele huis gedaan.

Waarom werkt dit voor mij

Omdat het geen hele strakke planning is. Ik kan nog steeds zelf bepalen wanneer ik aan de slag ga. Maar ik heb nu wel een lijst om te volgen. Het is nog geen routine, dat kan niet na een week. Maar dat gaat het hopelijk wel worden. Gewoon het feit dat ik nu een vorm van structuur heb, helpt al heel veel. Ik weet nu wat ik wanneer schoon ga maken, en dat geeft rust in mijn hoofd.

Ook is het een redelijk vrij schema, dat ik direct kon aanpassen aan mijn eigen situatie. Zo heb ik bijvoorbeeld de kattenbak en het konijnenhok toegevoegd.

Ik dacht dat ik er gestrest van zou raken, maar het geeft juist rust. Vaak wist ik niet goed waar te beginnen, was ik overweldigd door het aantal taken dat ik zou ‘moeten’ doen. Nu kijk ik op zo’n moment op de lijst en ik kan weer verder.

Nog niet perfect

Ik werk nu een week met het schema, en ik heb in die week twee dagen gehad dat ik niet alles van de lijst gedaan had. Vijf van de zeven vind ik een goede score voor zo’n eerste keer. Het huis ziet er in ieder geval al een stuk beter uit. Ik ben zelfs bij met de was!

Als ik blijf werken met dit schema, zal het dagelijkse rondje steeds minder moeite en tijd kosten. Waardoor ik als het goed is meer tijd overhoud voor de extra klussen.

Als ik blijf werken met dit schema zal ik een van mijn jaardoelen behalen; het onder controle krijgen van het huishouden.

Werken jullie ook met een schoonmaakschema?

 

 

2 Comments

  1. Lang gedaan.. tot minimalisme z’n intrede deed en het als vanzelf begon te gaan..
    Super goed bezig!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge