De Nationale Voorleesdagen

De Nationale Voorleesdagen: Een Feest van Verhalen en Verbinding

Ieder jaar, tijdens de Nationale Voorleesdagen, staat Nederland in het teken van voorlezen. Dit evenement, dat traditioneel plaatsvindt in januari, heeft als doel om het plezier van het voorlezen te promoten en kinderen kennis te laten maken met de magie van boeken. De Nationale Voorleesdagen worden georganiseerd om het belang van voorlezen te benadrukken en ouders, grootouders, leerkrachten en andere volwassenen aan te moedigen om voor te lezen aan kinderen. Dit jaar zijn de nationale voorleesdagen van 24 januari t/m 3 februari.

Ontstaan en Doel van de Voorleesdagen

De Nationale Voorleesdagen zijn in het leven geroepen om aandacht te vestigen op het belang van voorlezen voor de ontwikkeling van kinderen. Dit initiatief richt zich vooral op de allerkleinsten, van 0 tot 6 jaar. Voorlezen bevordert niet alleen de taalontwikkeling, maar stimuleert ook de verbeeldingskracht en de emotionele intelligentie van kinderen. Daarnaast draagt het bij aan het opbouwen van een positieve associatie met boeken en lezen.

Het evenement begint met het Nationale Voorleesontbijt, waarbij bekende Nederlanders, zoals politici, sporters of schrijvers, voorlezen op scholen en kinderdagverblijven. Dit is een feestelijke start van de Voorleesdagen en zorgt voor extra aandacht in de media. Gedurende de week worden er tal van activiteiten georganiseerd, variërend van voorleessessies in bibliotheken tot speciale voorleesvoorstellingen. Kijk maar eens op de site van je eigen bibliotheek of gemeente, er wordt vast wel iets leuks georganiseerd deze week.

Prentenboek van het Jaar

Een belangrijk onderdeel van de Nationale Voorleesdagen is de verkiezing van het ‘Prentenboek van het Jaar’. Dit boek staat centraal tijdens de campagne en wordt extra onder de aandacht gebracht. Het gekozen prentenboek is vaak een boek dat niet alleen aanspreekt bij kinderen, maar ook een breder publiek aanspreekt door de kwaliteit van het verhaal en de illustraties.

Scholen en bibliotheken gebruiken het Prentenboek van het Jaar als leidraad voor activiteiten en lessen. Ook ouders worden aangemoedigd om dit boek voor te lezen aan hun kinderen. Zo ontstaat er een gezamenlijke leeservaring die bijdraagt aan het creëren van een leescultuur in het gezin en in de samenleving als geheel.

Het prentenboek van het jaar is deze keer “Help! Een Verrassing!” van Mirjam Bos:

Het vosje August houdt niet van verrassingen. Zijn vriendje Suus is dol op rennen, springen en wilde dingen doen, terwijl August het liefst leest, luiert en mooie dingen maakt. Augusts fantasie gaat met hem op de loop. Hij bedenkt de meest verschrikkelijke situaties waarmee Suus hem zou kunnen verrassen. Maar de werkelijkheid pakt anders uit… En net als je denkt dat het verhaal is afgelopen, weet Miriam Bos er nog één laatste draai aan te geven. Miriam Bos tekent en schildert een kleurig bos waar je direct zelf rond wilt lopen.Iedere spread lijkt wel een poster. De kleuren spatten van de bladzijden, net als de vriendschap tussen August en Suus. En één ding is duidelijk: Suus kent August beter dan hij denkt….

Help een verrassing

Help! Een verrassing!

Betrokkenheid van Gemeenschappen

De kracht van de Nationale Voorleesdagen ligt niet alleen in het voorlezen zelf, maar ook in het creëren van betrokkenheid binnen de gemeenschap. Scholen organiseren vaak speciale voorleesactiviteiten, waarbij ouders en grootouders worden uitgenodigd om voor te lezen in de klas. Dit versterkt niet alleen de band tussen ouders en kinderen, maar ook de verbinding tussen scholen en ouders.

Bibliotheken spelen ook een cruciale rol in dit evenement door voorleesactiviteiten en workshops aan te bieden. Ze moedigen gezinnen aan om samen boeken te ontdekken en stimuleren kinderen om hun eigen leesinteresses te ontwikkelen. Het doel is om lezen als een plezierige en verrijkende activiteit te positioneren, die verder reikt dan de Nationale Voorleesdagen zelf.

Conclusie

De Nationale Voorleesdagen zijn een jaarlijks hoogtepunt voor liefhebbers van boeken en lezen. Het evenement benadrukt niet alleen het plezier van het voorlezen, maar onderstreept ook het belang van deze activiteit voor de ontwikkeling van kinderen. Door de betrokkenheid van scholen, bibliotheken en gezinnen draagt de Nationale Voorleesdagen bij aan het creëren van een sterke leescultuur en het bevorderen van leesplezier bij jong en oud. Het is een feest van verhalen en verbinding, waarbij de magie van boeken wordt gedeeld en gevierd.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge